بیانیه اسیتژ بینالملل و کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل برای دوران COVID- 19

ماده 31، هر کودک حق استراحت و استفاده از اوقات فراغت دارد، مشارکت در بازی و تفریح مناسب سن خود و شرکت آزاد در زندگی هنری و فرهنگی از حقوق کودکان محسوب میشوند. دولتها باید حق کودک را برای مشارکت کامل در زندگی فرهنگی و هنری محترم شمرده و ارتقا دهند و آنها را برای استفاده از فرصتهای مناسب و برابر در فعالیتهای فرهنگی، هنری، تفریحی و اوقات فراغت تشویق کنند. و ...
ماده 31، هر کودک حق استراحت و استفاده از اوقات فراغت دارد، مشارکت در بازی و تفریح مناسب سن خود و شرکت آزاد در زندگی هنری و فرهنگی از حقوق کودکان محسوب میشوند. دولتها باید حق کودک را برای مشارکت کامل در زندگی فرهنگی و هنری محترم شمرده و ارتقا دهند و آنها را برای استفاده از فرصتهای مناسب و برابر در فعالیتهای فرهنگی، هنری، تفریحی و اوقات فراغت تشویق کنند. ماده 13، کودک حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی جستجو، دریافت و انتقال اطلاعات و ایدهها از همه نوع، صرفنظر از مرزها، بصورت شفاهی، کتبی، به شکل هنری، یا از طریق هر رسانه دیگری که کودک انتخاب میکند. اسیتژ معتقد است که در رابطه با تعهدات این کشور با توجه به مواد 13 و 31 کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل باید کارهای بیشتری انجام شود. این امر به ویژه با توجه به بیماری همهگیر فعلی و نیاز فوری به فرصتهای برابر برای هر کودک برای زندگی در دنیایی پایدار و سالم صادق است. هنر به ما اجازه میدهد دنیایی را که میخواهیم برای فرزندان خود بسازیم، تصور کنیم. بنابراین ماههای آینده بسیار مهم است زیرا ما برای اطمینان از شرایط بهتر جوامع خود، پس ازCOVID 19، اقدامات اساسی انجام میدهیم. کودکان باید درگیر روند تصمیمگیری و تحولات سیاسی باشند که بر آنها تأثیر میگذارد. توصیه میکنیم برای این منظور کمیساران کودک وارد عمل شوند.
1. احزاب سیاسی باید ...
a. مراجعه به مواد 13 و 31 در بیانیهها، برنامهها و اولویتهای خاص
b. اتخاذ سیاستهای مداوم و طولانی مدت در رابطه با مواد 13 و 31 و حمایت مالی از این سیاستها
c. تبیین دستورالعمل برای مؤسسات آموزشی برای ورود و دسترسی به هنر به عنوان بخشی از برنامه درسی آنها
d. درگیر کردن کودکان در تصمیم گیری و تدوین سیاست
2. دولتهای ملی باید ...
a. تدوین استراتژیهای متقابل دولت برای همکاری بین ادارات (فرهنگ، بهداشت، آموزش، توسعه اجتماعی، جهانگردی، کارآفرینی و توسعه تجارت و...) برای حمایت از رشد کودک و تندرستی کودکان و نوجوانان از طریق دسترسی به هنر
b. متعهد به سیاستهایی که شامل حقوق فرهنگی با اشاره ویژه به کودکان و نوجوانان به عنوان محوری در تندرستی، بهبود و انعطافپذیری جوامع
3. ادارات آموزش و پرورش باید ..
a. تبدیل خلاقیت، بازی و هنر به عنوان بخش اساسی در برنامه درسی در طول مدرسه، مخصوصاً برای کودکان پیش دبستانی و همه کسانی که نیازهای ویژه دارند
b. اطمینان از جایگاه کامل هنر در آموزش معلمان
c. اطمینان از ادغام آموزش هنرمندان، متخصصان هنر و تجربیات فرهنگی در برنامههای مدرسه
d. اطمینان از پشتیبانی و دسترسی به فعالیتهای فرهنگی، به ویژه در مناطق روستایی، و در میان موانع اقتصادی، اجتماعی و جغرافیایی
4. موسسات فرهنگی باید ...
a. تأمین بودجه مداوم، طولانی مدت و کافی و پشتیبانی استراتژیک برای اطمینان از دسترسی کامل و مساوی کودکان به هنر
b. اطمینان از تهیه برنامههای باکیفیت برای کودکان
c. تضمین تساوی در پرداخت برای زنان و مردان و برابری در پرداخت در پروژههای هنری، بدون توجه به جامعه هدف (مخاطبان نوجوان و یا بزرگسال)
d. تأمین بودجه متناسب برای هنر برای مخاطبان نوجوان
e. دستورات را به اشتراک بگذارید و به دنبال تحقیق در مورد مدلهای بینالمللی حمایت از هنرها و هنرهای کودکان برای کودکان، نوجوانان و خانوادهها باشید و در جهت دستیابی به معیارهای ملی به بهترین روشها، در سطح جهان گام بردارید.
5. مقامات محلی باید ...
a. ارزش هنر را برای هر کودک در جامعه بشناسانید.
b. منابع، امکانات و اماکن عمومی را فراهم کنید تا همه کودکان، نوجوانان و خانوادهها بتوانند از این طریق به هنر دسترسی پیدا کرده و مشارکت داشته باشند.
c. مشارکت بین مدارس و سازمانهای هنری را تشویق و حمایت کنید.
6. شوراهای هنری باید ...
a. اطمینان حاصل کنید که کار برای کودکان، نوجوانان و خانوادهها دارای موقعیت برابر با کار برای مخاطبان بزرگسال است.
b. تدوین سیاستهای خاص برای هنر برای کودکان از 0 تا 18 سال
c. هنرهای کودکان را به کانون اصلی مشارکت آنها با مقامات محلی تبدیل کنید.
d. بودجه بالاتری را برای کار با کودکان، نوجوانان و خانوادههای آنها فراهم کنید تا استانداردهای عالی حفظ شود و قیمت بلیط پایین باشد.
7. سازمانها و موسسات هنری (تئاتر و غیره) باید ...
a. هدف؛ بالاترین استانداردهای ممکن در کار برای کودکان و نوجوانان
b. کار را برای کودکان، نوجوانان و خانوادهها که یک رشته کلیدی در برنامهنویسی است انجام دهید.
c. اطمینان حاصل کنید که اداره آموزش و پرورش به عنوان یک شریک و مخاطب کارشان حضور دارد.
d. اطمینان حاصل کنید که کودکان و نوجوانان در سطح هیئت مدیره یا هر کجا تصمیماتی گرفته میشود به عنوان نماینده حضور داشته باشند.
e. استقبال از نوجوانان و خانوادهها و تامین امکانات مورد نیاز آنان برای لذت بردن از بازدید خود و بازگشت دوباره آنها به مجموعه
f. دسترسی به برنامههای کودکان و نو جوانان بدون در نظر گرفتن موانع
8. مدارس در سالهای اولیه باید ...
a. به کودکان و نوجوانان فرصت دهید تا بازی کنند و در فعالیتهای خلاقانه شرکت کنند.
b. وسیعترین تجربیات فرهنگی را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهید.
c. از والدین بخواهید تا از دستاوردها و تجربیات هنری فرزندان خود قدردانی کنند.
d. فعالیتهای خلاقانه و هنرها را به دروس مدرسه تبدیل کنید.
9. رسانه باید ...
a. میزان توجه جدی به هنر و هنرهای کودکان برای کودکان، نوجوانان و خانوادهها در مطبوعات ملّی را افزایش دهید.
b. اطمینان حاصل کنید که برنامههای کودکان، نوجوانان و خانوادهها در رادیو و تلویزیون با بالاترین کیفیت انجام شده و زندگی، زبان و تنوع فرهنگِ آنها را منعکس میکند.
10. شهروندان باید ...
a. اثرگذاری در حقوق همه کودکان برای شرکت در هنر و فرهنگ
b. با سازمانهایی که به کودکان آسیبپذیر و کودکان در معرض خطر خدمترسانی میکنند، همکاری کنید تا از حضور هنر برای کودکان و نوجوانان در همه زمینهها اطمینان حاصل شود، به عنوان مثال متخلفین نوجوان، پناهندگان، بیمارستانها، یتیمخانهها، خانههای مراقبت و...
c. این بیانیه را در انواع مختلف تنظیم و آن را برای استفاده در محیطهای خاص تطبیق دهید.