در کارگاه «نوا و صدا در تئاتر کودکان و نوجوانان» مطرح شد؛
ضرورت تولید موسیقی خوب و اجرای کنسرت برای کودکان و نوجوانان
عبدالله امیرآتشانی، خواننده، آهنگساز و کارگردان تئاتر با بیان اینکه متاسفانه موسیقی ما به سمت محاورهای رفته و سلیقه موسیقیایی ما افت کرده است، گفت: باید رسالتی نسبت به کودکان و نوجوانان داشته باشیم تا بتوانیم موسیقی خوب برایشان تولید کنیم.
نشست تخصصی با محوریت «نوا و صدا در تئاتر کودکان و نوجوانان» با تدریس عبدالله امیرآتشانی، خواننده، آهنگساز و کارگردان تئاتر عصر روز سهشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ از سوی مرکز ملی اسیتژ ایران در حاشیه نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان ویژه کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری در سالن کنفرانس شماره یک مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون برگزار شد.
کودکان و نوجوانان موسیقی خوب میخواهند
عبدالله امیرآتشانی در این نشست با بیان اینکه از کنار هیچ صدایی نباید گذشت، گفت: یکی از مشکلات ما با فعالان حوزه نمایش کودک این است که همه به سراغ موسیقیهایی که همهگیر شده است، رفتهاند. باید رسالتی نسبت به کودکان و نوجوانان داشته باشیم تا بتوانیم موسیقی خوب برایشان تولید کنیم.
او با بیان اینکه کنسرت برای کودکان و نوجوانان نداریم، عنوان کرد: سال گذشته گروهی تشکیل دادیم و بخشی از موسیقیهای نمایش کودک و نوجوان را به شکل کنسرت اجرا کردیم که کار سخت و زمانبری بود. هدفمان این بود که به گونهای کنسرتی مختص کودکان و نوجوانان داشته باشیم. برای اولین بار در ایران موسیقی تئاتر برای بچهها را اجرا کردیم اما برای گرفتن مجوزها بسیار اذیت شدیم و تلاش کردیم که این کار دنبالهدار باشد.
سلیقه موسیقیایی ما افت کرده است
این خواننده و آهنگساز اظهار داشت: باید موسیقی بد را هم گوش دهیم که متوجه موسیقی خوب شویم، همانطور که باید به تاریکی رفت تا بتوان نور را تشخیص داد. درموسیقی بد شاهد بی محتوا بودن شعر هستیم ضمن اینکه این موسیقی، تنظیم و سازبندی درستی ندارد. هر کسی کم یا زیاد متوجه موسیقی بد میشود. متاسفانه موسیقی ما به سمت محاورهای رفته و سلیقه موسیقیایی ما افت کرده است.
امیرآتشانی با بیان اینکه با جان و دل برای موسیقی کودک کار میکنم، خاطر نشان کرد: ارزشمندترین موسیقی برای من موسیقی کودک است. برای من همیشه در نمایش کودک صداقتی بوده است که نمیتوانم آن را رها کنم.
عدم همدستی آموزشی در آموزشگاه های موسیقی
این کارگردان تئاتربا اشاره به اینکه عمر موسیقی تئاتر کم است، گفت: یک تئاتر ۳۰ اجرا میرود و تمام؛ مگر اینکه کارگردان، تئاترش را در جاهای مختلف نیز اجرا کند. از طرفی کلی آموزشگاه موسیقی داریم. طرح یک مجموعه کتاب را دادم که آموزشها یکسان شود. این عدم همدستی آموزشی در آموزشگاهها باعث میشود که در موسیقی پیشرفتی نکنیم. ضمن اینکه برخی از اساتید موسیقی عادت کردند به تعریف و تمجید غیر واقعی از شاگردان خود.
او با اشاره به اینکه لوازم خانه به نوعی ابزارآلات موسیقی است، بیان کرد: بچهها به خاطر رفتوآمد مادر در آشپزخانه، در آنجا تردد دارند. باید اجازه بدهیم که بچهها از لوازم خانه مثل درِ قابلمه و قابلمه برای اجرای موسیقی استفاده کنند. همچنین به مجموعههای تئاتری پیشنهاد میدهم که لوازم ساده موسیقی را به بچهها نشان دهند.
لازم به ذکر است، در این کارگاه یک سری از سازهای موسیقی برای کودکان همچون چوبک، مثلث، کازو، قورباغک، استریم درام و کاباسا به مربیان و کارشناسان کانون نشان داده شد. همچنین چند موسیقی پخش شد و مربیان با استفاده از لوازم موسیقی، ریتمهایی را تمرین کردند، ویدیوهایی نیز از کنسرت موسیقی امیر آتشانی برای کودکان و نوجوانان پخش شد.