امیر مشهدیعباس عضو هیئت انتخاب آثار بخش تئاتر کودک و نوجوان رضوی:
حضور گروههای حرفهای در این دوره چشمگیر بود

امیر مشهدیعباس عضو هیئت انتخاب آثار بخش تئاتر کودک و نوجوان رضوی گفت جشنواره امسال پیشرفت بسیار عجیبی دارد و آنهم به دلیل این است که کسانی که در آن شرکت کردهاند اکثر از حرفهایهای تئاتر کشور هستند.
به گزارش ایران تئاتر، امیر مشهدیعباس، عضو هیئت انتخاب آثار بخش تئاتر کودک و نوجوان رضوی در بیست و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) درباره این جشنواره توضیحاتی را ارئه داد.
مشهدیعباس بابیان اینکه جشنواره رضوی، سابقه برگزاری زیادی طی سالیان اخیر دارد گفت: «با مقایسه این دوره نسبت به دورههای قبلی باید گفت امسال این جشنواره پیشرفت بسیار عجیبی دارد و آنهم به دلیل این است که کسانی که در آن شرکت کردهاند، اکثرا از حرفهایهای تئاتر کشور هستند.»
او با بیان اینکه در دورههای قبل حرفهایها خیلی برای حضور در این جشنواره رغبت نشان نمیدادند، افزود: «فضای کارهای سالهای گذشته یک فضای کاملاً محدودی بود اما در این دوره، شرکتکنندگان بسیار حرفهای و کاربلد هستند که این حضور منجر به تولید آثار حرفهای در این حوزه میشود.»
به گفته او، کارهای این دوره از جشنواره تنها بهصرف اینکه کار مذهبی باشد، حضور ندارند بلکه خلاقمدار بوده و سجایای اخلاقی را نیز موردتوجه دارند و مواردی چون صلهرحم و روابط درست بین انسانها را در قالب نگاهی که به امام رضا (ع) دارند، مطرح میکنند.
مشهدیعباس توضیح داد: «مورد بعدی که در رابطه با پیشرفت این جشنواره میتوان به آن اشاره کرد، اینجاست که امسال جشنواره بهصورت حضوری نیست و اجرای عمومی در شهرها مدنظر است که این موضوع نیز به توانمندسازی استانها و ایجاد تحول در این خصوص میانجامد و پویایی بیشتری به جشنواره میدهد.»
او گفت: «این رویکرد منجر به تولیدات آثار کیفیتری میشود که مخاطب عام مردمی را بتواند جذب کند و لذا گروههای نمایشی صرف جذب نظر چند داور در جشنواره تولید اثر نمیکنند بلکه یک کار باکیفیت و فاخر برای مدتزمان بیشتر اجرای عموم در بین مردم را هدف قرار میدهند که این نقطه قوت آثار حاضر در این رویداد محسوب میشود.»
عضو هیئت انتخاب آثار بخش کودک و نوجوان رضوی همچنین با بیان اینکه آثار این دوره طی چند مرحله غربال و به انتخاب نهایی برای اجرای عموم رسیدند، گفت: «این یک حرکت روبهجلوست که بهترین آثار انتخاب شدند و قبل از اجرا نیز گروههای نمایشی با مشاوران همفکری و هماندیشی داشتند تا بتوانند اجراهای خوب، کمنقصتر و کارشناسیشده را برای مردم ارائه کنند تا استقبال عمومی نیز ارتقا یابد.»
امیر مشهدیعباس گفت: «تغییرات جشنواره امسال گامی روبهجلو و در راستای پیشرفت جشنواره است. با این تغییرات، جشنواره جایگاه خود را نه صرفاً بهعنوان یک جشنواره صرفاً مذهبی بلکه بهعنوان یک جشنواره حرفهای، مذهبی و آیینی در کشور باز کرده است.»
این هنرمند تئاتر گفت: «ارادت اصلی ما به بزرگانی مثل امام رضا (ع) همواره فضایی را ایجاد میکند که بتوانیم حرفهایتر و درستتر این اهداف را پیش برده و جامعیت دهیم.»
او ادامه داد: «اگر نویسنده خودش تئاتر کار کرده باشد و به این هنر اشراف وافی داشته باشد، متون نمایشی در این حوزه قویتر و کارشناسانهتر خواهد شد؛ چراکه جنس کار را میشناسد و بهتر میتواند در رابطه با آن خلق اثر کند.»
مشهدیعباس همچنین بر اهمیت غیرمستقیمگویی در تئاتر بهویژه برای مضامین اعتقادی و مذهبی نیز صحه گذاشت و ابراز تاسف کرد و گفت: «گاهی شاهدیم برای حوزه رضوی و شخص امام رضا (ع)، از مستقیمگویی مفاهیم استفاده و کار را سفارشیتر میکنند و با این کار بخش دراماتیک کمرنگتر میشود که درست نیست.»
او با اشاره به تأثیرگذاری بیشتر مفاهیم غیرمستقیم بر ذهن مخاطب گفت: «القای غیرمستقیم مفهوم در نمایشها این امکان را به این جشنواره میدهد که با بیان دراماتیک احادیث و موضوعات دینی و اخلاقی حرفهای تولید شود.»
به تأکید این عضو هیئت انتخاب آثار بخش کودک و نوجوان رضوی مستقیمگویی مفاهیم سبب زدگی مخاطب میشود که از این منظر باید موردتوجه گروههای نمایشی باشد.
او با بیان اینکه مضامین اخلاقی در سایه احادیث و روایات در نگارش متون برای قشر کودک و نوجوان باید بیشتر موردتوجه باشد، گفت: «اینکه قبل از برگزاری جشنواره قالببندی و چارچوب مشخصی برای دریافت آثار توسط کارشناسان و دستاندرکاران جشنواره مشخص و ارائه میشود و موضوعات تعیین میشود، بسیار خوب است.»
مشهدیعباس در پایان گفت: «تعیین موضوعات هر بخش برای نگارش نمایشنامهنویسی بسیار کمک کرده و منجر به کیفیتبخشی به اثر نیز خواهد شد. این درایت که چند متن قوی قبل از جشنواره در دسترس گروهها قرار داده میشود تا هدف و کار ویژه جشنواره را بدانند نیز ویژگی درست جشنواره است و سبب تقویت آثار میشود.»