IMAGE برای تربیت همه بچه های جهان، در خانه تئاتر اجرا کنیم/دکتر حسن دولت آبادی
مقدمه: بچه‌ها همچون ساز هستند و برای شنیدن صدای خوش اين ساز باید کوکشان کنیم....
IMAGE نقش اساطیر و ادبیات کلاسیک در نمایش خلاق/دکتر اکرم قاسمپور
اکرم قاسمپور، استاد دانشگاه و پژوهشگر، طی تالیف یک مقاله به بررسی «نقش اساطیر و...
IMAGE جشن ۱۰۰ سالگی تئاتر و بزرگداشت مرحوم «جبار باغچه‌بان» برگزار شد
یک کارگردان و نمایشنامه‌نویس خواستار نامگذاری تالار هنر به عنوان تالار تئاتر...
IMAGE گزارش اولین دوره پروژه نسل بعدی اسیتژ پاکستان 2018
 اولین دوره پروژه نسل بعدی اسیتژ پاکستان به منظور متحد ساختن هنرمندان جوان از...
IMAGE پاسخ به مهمترین سوال کودکان روی صحنه تئاتر؛ «از کجا اومدیم؟»
کارگردان نمایش «از کجا اومدیم؟» معتقد است موضوع این نمایش یکی از مهمترین سؤالات...
IMAGE نقدی بر نمایش «سیه موی و جلالی» به نویسندگی و کارگردانی محمد آیریک (کاوه آیریک) از افغانستان
عاشقی کردن یا به لطافت انسان رسیدن رضا آشفته   شبیخون زد بجانم لشکر عشق بدیدم...
IMAGE آزاده انصاری: «کچل کفترباز» برای لذت بردن خانواده‌ها است
  کارگردان نمایش «کچل کفترباز» که این روزها در سالن گلستان مرکز تئاتر کانون پرورش...
IMAGE حسن دادشکر در گفتگو با مهر: کل تئاتر به سمت گیشه رفته است/ شیوع فرهنگِ بازاری
حسن دادشکر معتقد است تئاتر ایران به سمت فروش گیشه سوق داده شده و به جای فرهنگسازی،...
 

کارگردان نمایش «کچل کفترباز» که این روزها در سالن گلستان مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود، این نمایش را اثری برای لذت بردن خانواده‌ها دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، آزاده انصاری کارگردان نمایش «کچل کفترباز» درباره اجرای این اثر نمایشی که در سالن گلستان مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود، بیان کرد: این تئاتر در واقع اقتباس ما از کتاب «افسانه کچل کفترباز» نوشته لیسا جمیله برجسته است که خودش اقتباسی از قصه «کچل کفترباز» نوشته صمد بهرنگی است.

وی افزود: وقتی با کتاب «افسانه کچل کفترباز» که از کتاب‌های منتشر شده کانون است مواجه شدم، فکر کردم که می‌توان روی این اثر کار کرد و با اقتباس از آن تئاتری را روی صحنه برد. در واقع نمایش ما اقتباسی از یک اقتباس دیگر است.

انصاری با بیان اینکه سال‌ها است در عرصه نمایش عروسکی کار می‌کنم و با مختصات و ظرفیت‌های آن آشنا هستم، درباره گروه سنی مدنظر این اثر نمایشی یادآور شد: تلاش کردم با ترکیب بازیگر و عروسک، قصه کچل کفترباز را که از قصه‌های قدیمی آذری است به تصویر بکشم. این نمایش برای گروه سنی ۴ تا ۱۲ سال تولید و اجرا شده و البته تلاش‌مان این بوده که علاوه بر لذت بردن بچه‌ها، بزرگ‌ترها هم از تماشای این نمایش لذت ببرند.

این کارگردان تئاتر و تئاتر عروسکی در بخش دیگری از سخنان خود آشنایی با روحیات و همچنین همکاری مدام را به عنوان ویژگی‌های انتخاب فرزین محدث، مینووش رحیمیان و مهرنوش شریعتی برای ایفای نقش در «کچل کفترباز» ذکر کرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود درباره روند تولید و اجرای تئاتر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تأثیری که این روند بر خانواده‌ها دارد، تأکید کرد: تئاتر کانون اوج و فرودی را داشته و من فکر می‌کنم طی چند سال اخیر روند تولید و اجرای تئاتر در کانون، سیر صعودی داشته است و از فعالان تئاتر کودک که نسبت به این مقوله دلسوز و دغدغه‌مند هستند، برای تولید و اجرای تئاتر دعوت شده است.

انصاری تصریح کرد: اگر کانون از گروه‌های تئاتری حمایت کند و تولید و اجرای تئاتر در کانون مدام و مستمر باشد، شاهد اتفاق‌های خوب و اجرای آثار بهتری در آینده خواهیم بود. مهم این است که سالن‌های مرکز تئاتر کانون همواره اجرا داشته باشند و خانواده‌ها بدانند در فضایی سلامت و با خوشی می‌توانند با بچه‌های خود اوقات مفیدی را سپری کنند.

نمایش «کچل و کفترباز» از ساعت ۱۹:۳۰ روز ۱۶ اردیبهشت در سالن گلستان مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صحنه رفته و فروش اینترنتی بلیت این اثر نمایشی نیز از طریق سامانه تیوال انجام می‌شود.

حسن دادشکر معتقد است تئاتر ایران به سمت فروش گیشه سوق داده شده و به جای فرهنگسازی، تجاری شده است.

حسن دادشکر بازیگر و کارگردان تئاتر درباره فعالیت جدید خود در زمینه کارگردانی تئاتر به خبرنگار مهر گفت: مدت‌ها است که متنی را برای اجرا مدنظر دارم ولی متاسفانه به هر جایی که مراجعه می کنم گفته می شود بودجه ندارند و من هم نمی توانم با فروش گیشه اثر خود را اجرا کنم.

وی اظهار کرد: در اکثر سالن ها، گروه های تئاتری به سمت فروش گیشه سوق داده شده اند و برخی گروه ها نیز برای اینکه بتوانند از طریق گیشه فروش داشته باشند، کار خود را در حد یک شوی صحنه ای اجرا می کنند.

این فعال عرصه تئاتر کودک با بیان اینکه بودجه تئاتر به جای افزایش هر ساله کمتر می شود، تاکید کرد: گروه های تئاتری در حالی به سمت فروش گیشه هدایت شده اند که تماشاگر و مخاطب تئاتر به درستی تربیت نشده تا سلایق مختلف تئاتری داشته باشد.

دادشکر در پایان سخنان خود متذکر شد: در حوزه تئاتر کودک و نوجوان نیاز به فرهنگسازی داریم ولی فرهنگ بازاری و تجاری در این حوزه به وجود آمده است.