IMAGE برای تربیت همه بچه های جهان، در خانه تئاتر اجرا کنیم/دکتر حسن دولت آبادی
مقدمه: بچه‌ها همچون ساز هستند و برای شنیدن صدای خوش اين ساز باید کوکشان کنیم....
IMAGE نقش اساطیر و ادبیات کلاسیک در نمایش خلاق/دکتر اکرم قاسمپور
اکرم قاسمپور، استاد دانشگاه و پژوهشگر، طی تالیف یک مقاله به بررسی «نقش اساطیر و...
IMAGE پدر خیمه شب‌ بازی معاصر ایران کیست؟
نمایش‌های خیمه شب‌بازی در نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی مورد استقبال...
IMAGE جشن ۱۰۰ سالگی تئاتر و بزرگداشت مرحوم «جبار باغچه‌بان» برگزار شد
یک کارگردان و نمایشنامه‌نویس خواستار نامگذاری تالار هنر به عنوان تالار تئاتر...
IMAGE گزارش اولین دوره پروژه نسل بعدی اسیتژ پاکستان 2018
 اولین دوره پروژه نسل بعدی اسیتژ پاکستان به منظور متحد ساختن هنرمندان جوان از...
 
 

 

کارگاه‌های تخصصی تئاتر و بازی‌گری ویژه‌ی نوجوانان به جایگاهی برای تمرین مهارت‌های خوب زندگی کردن تبدیل می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، داود کیانیان کارگردان باسابقه تئاتر کودک و نوجوان با بیان این مطلب افزود: هدف از برگزاری کارگاه‌های تخصصی بازگرداندن حس اعتماد به نفس و تربیت اخلاقی و هنری به هنرجویان است.

کیانیان در ادامه یادآور شد: نوجوانان می‌توانند با تمرین بازی‌گری در این کارگاه‌ها به خودشناسی برسند.

این کارگردان تئاتر در خصوص تجربه برگزاری کارگاه‌های سال گذشته و وام گرفتن از آن‌ها در این دوره گفت: در دوره‌ گذشته، علاوه بر نوجوانان، میزبان کودکان و حتی خانواده‌هایشان بودیم. حضور خانواده‌ها در کارگاه موجب نزدیک‌تر شدن آن‌ها به فرزندان و در نتیجه بهتر شدن روابط‌شان در زندگی‌ست. این‌که روابط مادر و پدرها با فرزندان‌شان شکل صمیمی‌تر و کاربردی‌تری بگیرد، یکی از اهداف برگزاری این کارگاه‌هاست.

وی درباره استعدادیابی در این کارگاه‌ها گفت: به این قائل هستم که استعداد در وجود همه انسان‌ها نهادینه شده است و فقط نحوه شناسایی آن مهم است، بنابراین در این کارگاه‌ها به دنبال تبلور استعداد در بین کودکان و نوجوانان هستیم.

این نمایش‌نامه‌نویس کودک در پایان به مهم‌ترین نکته برگزاری کارگاه‌ها اشاره کرد و افزود: در برگزاری کارگاه‌ها علاوه بر آموزش تئاتر و بازی‌گری، هدف پایانی، آموزش زندگی و مهارت‌های خوب زندگی کردن است.

کارگاه‌های تخصصی ویژه نوجوانان در فصل تابستان ۱۳۹۸ برای گروه‌های سنی ۸ تا ۱۸ سال در رشته‌های مختلف در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و ‌نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران در حال برگزاری است.

 

 

کارگردان نمایش «کچل کفترباز» که این روزها در سالن گلستان مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود، این نمایش را اثری برای لذت بردن خانواده‌ها دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، آزاده انصاری کارگردان نمایش «کچل کفترباز» درباره اجرای این اثر نمایشی که در سالن گلستان مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود، بیان کرد: این تئاتر در واقع اقتباس ما از کتاب «افسانه کچل کفترباز» نوشته لیسا جمیله برجسته است که خودش اقتباسی از قصه «کچل کفترباز» نوشته صمد بهرنگی است.

وی افزود: وقتی با کتاب «افسانه کچل کفترباز» که از کتاب‌های منتشر شده کانون است مواجه شدم، فکر کردم که می‌توان روی این اثر کار کرد و با اقتباس از آن تئاتری را روی صحنه برد. در واقع نمایش ما اقتباسی از یک اقتباس دیگر است.

انصاری با بیان اینکه سال‌ها است در عرصه نمایش عروسکی کار می‌کنم و با مختصات و ظرفیت‌های آن آشنا هستم، درباره گروه سنی مدنظر این اثر نمایشی یادآور شد: تلاش کردم با ترکیب بازیگر و عروسک، قصه کچل کفترباز را که از قصه‌های قدیمی آذری است به تصویر بکشم. این نمایش برای گروه سنی ۴ تا ۱۲ سال تولید و اجرا شده و البته تلاش‌مان این بوده که علاوه بر لذت بردن بچه‌ها، بزرگ‌ترها هم از تماشای این نمایش لذت ببرند.

این کارگردان تئاتر و تئاتر عروسکی در بخش دیگری از سخنان خود آشنایی با روحیات و همچنین همکاری مدام را به عنوان ویژگی‌های انتخاب فرزین محدث، مینووش رحیمیان و مهرنوش شریعتی برای ایفای نقش در «کچل کفترباز» ذکر کرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود درباره روند تولید و اجرای تئاتر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تأثیری که این روند بر خانواده‌ها دارد، تأکید کرد: تئاتر کانون اوج و فرودی را داشته و من فکر می‌کنم طی چند سال اخیر روند تولید و اجرای تئاتر در کانون، سیر صعودی داشته است و از فعالان تئاتر کودک که نسبت به این مقوله دلسوز و دغدغه‌مند هستند، برای تولید و اجرای تئاتر دعوت شده است.

انصاری تصریح کرد: اگر کانون از گروه‌های تئاتری حمایت کند و تولید و اجرای تئاتر در کانون مدام و مستمر باشد، شاهد اتفاق‌های خوب و اجرای آثار بهتری در آینده خواهیم بود. مهم این است که سالن‌های مرکز تئاتر کانون همواره اجرا داشته باشند و خانواده‌ها بدانند در فضایی سلامت و با خوشی می‌توانند با بچه‌های خود اوقات مفیدی را سپری کنند.

نمایش «کچل و کفترباز» از ساعت ۱۹:۳۰ روز ۱۶ اردیبهشت در سالن گلستان مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صحنه رفته و فروش اینترنتی بلیت این اثر نمایشی نیز از طریق سامانه تیوال انجام می‌شود.

حسن دادشکر معتقد است تئاتر ایران به سمت فروش گیشه سوق داده شده و به جای فرهنگسازی، تجاری شده است.

حسن دادشکر بازیگر و کارگردان تئاتر درباره فعالیت جدید خود در زمینه کارگردانی تئاتر به خبرنگار مهر گفت: مدت‌ها است که متنی را برای اجرا مدنظر دارم ولی متاسفانه به هر جایی که مراجعه می کنم گفته می شود بودجه ندارند و من هم نمی توانم با فروش گیشه اثر خود را اجرا کنم.

وی اظهار کرد: در اکثر سالن ها، گروه های تئاتری به سمت فروش گیشه سوق داده شده اند و برخی گروه ها نیز برای اینکه بتوانند از طریق گیشه فروش داشته باشند، کار خود را در حد یک شوی صحنه ای اجرا می کنند.

این فعال عرصه تئاتر کودک با بیان اینکه بودجه تئاتر به جای افزایش هر ساله کمتر می شود، تاکید کرد: گروه های تئاتری در حالی به سمت فروش گیشه هدایت شده اند که تماشاگر و مخاطب تئاتر به درستی تربیت نشده تا سلایق مختلف تئاتری داشته باشد.

دادشکر در پایان سخنان خود متذکر شد: در حوزه تئاتر کودک و نوجوان نیاز به فرهنگسازی داریم ولی فرهنگ بازاری و تجاری در این حوزه به وجود آمده است.

3207027

 

سیاه‌باز باسابقه با مهر مطرح کرد؛!
«مبارک» و «سیاه» در خارج ارج دارند و اینجا نه/ قهر کردم اما هستم!

داوود داداشی سیاه‌باز قدیمی نمایش‌های آیینی و سنتی ضمن اشاره به علایق شخصی‌اش در این حوزه و اصولی که در کارهایش رعایت می‌کند، از بی‌توجهی به نمایش‌های ایرانی در داخل کشور گلایه کرد.

داوود داداشی هنرمند نمایش‌های سنتی و روحوضی که از جمله سیاه بازان حرفه ای و قدیمی نمایش‌های ایرانی است و در افتتاحیه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به اجرای برنامه پرداخت در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: من ۳۵ سال است که کار تخت حوضی می‌کنم و از ۱۹ دوره برگزاری جشنواره آیینی و سنتی در ۱۸ دوره آن حضور داشته‌ام اما در این دوره شرکت نکردم.

وی درباره دلایل حضور نداشتنش در این دوره از جشنواره بیان کرد: به نوعی با جشنواره قهر کرده‌ام و با وجودی که پیشنهاد زیادی هم برای شرکت در جشنواره داشتم، ترجیح دادم امسال در بخش صحنه‌ای شرکت نکنم و تنها در بخش قهوه‌خانه‌ای هستم. به دلیل بی‌مهری‌هایی که در سال‌های قبل و مخصوصا دوره هجدهم در حقم شده بود این تصمیم را گفتم البته باز هم دلم نیامد که به جشنواره پشت کنم چون من سال هاست با جشنواره عجین شده‌ام و طنازی و سیاه‌بازی در خونم است و زمانی که نام جشنواره آیینی و سنتی به میان می‌آید بی‌مهابا دوست دارم در آن حضور داشته باشم به همین دلیل در افتتاحیه جشنواره در کاشان به یاد مرحوم سعدی افشار قطعه ای نمایشی را همراه با علی فتحعلی اجرا کردم.

معتقدم با منطق هم می‌شود مخاطب را خنداند و اگر هنرمندی عناصر کمدی را بداند، دیگر لازم نیست برای خنداندن مخاطب به هر ترفندی دست آویز شود
این سیاه‌باز قدیمی درباره بی‌توجهی به سیاه‌بازی عنوان کرد: متاسفانه همه سیاه‌بازان ما از دنیا رفته‌اند و در حال حاضر از قدیمی‌ها تنها من و جواد انصافی در حال کار کردن هستیم. ما چیز زیادی هم نمی‌خواهیم و تنها خواسته‌مان این است که قدر سیاه‌بازان را بدانند. اگر این جشنواره برای احیای نمایش‌های سنتی برپا شده، باید برای شخصیت «مبارک» و «سیاه» ارزش قائل شود. کاراکتر سیاه در یونسکو ثبت شده است و زمانی که من به خارج از کشور سفر می‌کنم، احترام و ارج و قرب زیادی برای ما قائل هستند اما در اینجا این اتفاق کمتر رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: من به صورت آکادمی و اصولی سیاه‌بازی کار می‌کنم و به هر قیمتی تماشاگران را نمی‌خندانم و توصیه‌ام به جوانانی که در این حوزه کار می‌کنند این است که به شکل اصولی کار کنند و سیاه‌بازی را با هجویات قاطی نکنند. معتقدم با منطق هم می‌شود مخاطب را خنداند و اگر هنرمندی عناصر کمدی را بداند، دیگر لازم نیست برای خنداندن مخاطب به هر ترفندی دست آویز شود. من کارم را بلدم و محال است تکنیکی را که امسال به کار برده‌ام سال دیگر هم مورد استفاده قرار دهم.

این هنرمند در پایان صحبت‌هایش درباره جایگاه فعلی نمایش‌های آیینی و سنتی در میان مخاطبان یادآور شد: من به توفیق نمایش‌های آیینی و سنتی خیلی خوش‌بین و امیدوار هستم چون این درخت خشک شده بود و داشتند شاخ و برگش را هم می‌زدند اما آقای فتحعلی‌بیگی این درخت را دوباره آبیاری و زنده کرد. معتقدم جشنواره آیینی و سنتی هر سال گسترده‌تر و بهتر در حال برگزاری است. جشنواره در معرفی نمایش‌های آیینی و سنتی به مردم ایران و حتی دیگر کشورهای موفق عمل کرده است و از طریق جشنواره بسیاری از نمایش‌های آیینی ما در نقاط دیگر دنیا به صحنه رفته‌اند.

 

IMAGE پاسخ به مهمترین سوال کودکان روی صحنه تئاتر؛ «از کجا اومدیم؟»
کارگردان نمایش «از کجا اومدیم؟» معتقد است موضوع این نمایش یکی از مهمترین سؤالات...
IMAGE نقد «کچل کفترباز»
  با حضور اعضای کانون ملی منتقدان تئاتر؛ نمایش عروسکی «کچل کفترباز» اثر آزاده...
IMAGE نقدی بر نمایش «سیه موی و جلالی» به نویسندگی و کارگردانی محمد آیریک (کاوه آیریک) از افغانستان
عاشقی کردن یا به لطافت انسان رسیدن رضا آشفته   شبیخون زد بجانم لشکر عشق بدیدم...
IMAGE «مبارک» و «سیاه» در خارج ارج دارند و اینجا نه
  سیاه‌باز باسابقه با مهر مطرح کرد؛!«مبارک» و «سیاه» در خارج ارج دارند و اینجا...
IMAGE آزاده انصاری: «کچل کفترباز» برای لذت بردن خانواده‌ها است
  کارگردان نمایش «کچل کفترباز» که این روزها در سالن گلستان مرکز تئاتر کانون پرورش...
IMAGE تئاتر، روابط اعضای خانواده را صمیمی‌تر می‌کند
      کارگاه‌های تخصصی تئاتر و بازی‌گری ویژه‌ی نوجوانان به جایگاهی برای تمرین...
IMAGE حسن دادشکر در گفتگو با مهر: کل تئاتر به سمت گیشه رفته است/ شیوع فرهنگِ بازاری
حسن دادشکر معتقد است تئاتر ایران به سمت فروش گیشه سوق داده شده و به جای فرهنگسازی،...