IMAGE برای تربیت همه بچه های جهان، در خانه تئاتر اجرا کنیم/دکتر حسن دولت آبادی
مقدمه: بچه‌ها همچون ساز هستند و برای شنیدن صدای خوش اين ساز باید کوکشان کنیم....
IMAGE نقش اساطیر و ادبیات کلاسیک در نمایش خلاق/دکتر اکرم قاسمپور
اکرم قاسمپور، استاد دانشگاه و پژوهشگر، طی تالیف یک مقاله به بررسی «نقش اساطیر و...
IMAGE جشن ۱۰۰ سالگی تئاتر و بزرگداشت مرحوم «جبار باغچه‌بان» برگزار شد
یک کارگردان و نمایشنامه‌نویس خواستار نامگذاری تالار هنر به عنوان تالار تئاتر...
IMAGE گزارش اولین دوره پروژه نسل بعدی اسیتژ پاکستان 2018
 اولین دوره پروژه نسل بعدی اسیتژ پاکستان به منظور متحد ساختن هنرمندان جوان از...
IMAGE پاسخ به مهمترین سوال کودکان روی صحنه تئاتر؛ «از کجا اومدیم؟»
کارگردان نمایش «از کجا اومدیم؟» معتقد است موضوع این نمایش یکی از مهمترین سؤالات...
IMAGE نقدی بر نمایش «سیه موی و جلالی» به نویسندگی و کارگردانی محمد آیریک (کاوه آیریک) از افغانستان
عاشقی کردن یا به لطافت انسان رسیدن رضا آشفته   شبیخون زد بجانم لشکر عشق بدیدم...
IMAGE آزاده انصاری: «کچل کفترباز» برای لذت بردن خانواده‌ها است
  کارگردان نمایش «کچل کفترباز» که این روزها در سالن گلستان مرکز تئاتر کانون پرورش...
IMAGE حسن دادشکر در گفتگو با مهر: کل تئاتر به سمت گیشه رفته است/ شیوع فرهنگِ بازاری
حسن دادشکر معتقد است تئاتر ایران به سمت فروش گیشه سوق داده شده و به جای فرهنگسازی،...

 اولین دوره پروژه نسل بعدی اسیتژ پاکستان به منظور متحد ساختن هنرمندان جوان از سراسر جهان و برای تبادل اندیشه‏ها و دیدگاه‏های آنها در سال 2018 برگزار شد. یکی دیگر از اهداف این پروژه ایجاد انگیزه برای تقویت جامعه تئاتر در سطح جهانی توسط اسیتژ پاکستان در همکاری با Little Art، تئاتر Chota Mota، بنیاد Mass و تئاتر مستقل پاکستان بود.

هنرمندان جوان و علاقمند به این حوزه از 11 کشور مختلف به همراه 10 کمپانی سازنده تئاتر از پاکستان در کارگاه‏های تبادل فرهنگی شرکت کردند. اقامت شرکت‏کنندگان در خوابگاه جوانان پاکستان و اجراها در کافه Peeru’s و همچنین کارگاه‏های آموزشی در کارگاه تئاتر Raafipeer برگزار شد.

اغلب شرکت کنندگان در تاریخ 26 فوریه وارد لاهور شدند. میهمانان توسط تیم اجرایی استقبال شدند و پس از آن در خوابگاه جوانان پاکستان مستقر شدند. در برنامه معرفی، همه شرکت‏کنندگان خود را معرفی کردند و وضعیت تئاتر کودک و نوجوان در کشور خود را شرح دادند. هر روز صبح بعد از صرف صبحانه برنامه گرم کردن برپا بود. پس از آن بحث‏های کلی در مورد تئاتر و تکنیک‏های آن انجام می‏شد. این برنامه تا ظهر به طول می‏انجامید. هر روز شرکت‏کنندگان باید بر روی عملکردهایی که برای نمایش نهایی ارائه می‏دادند، کار می‏کردند.

در طول اقامت، چندین برنامه برای بازدید از آثار برجسته لاهور تدارک دیده شده بود. این برنامه شامل سفر به مرز Wahga با اتوبوس‏های مخصوص گردشگران و دیگری سفر به مناطق قدیمی شهر و پس از آن برنامه شام در خیابان غذای لاهور بود. همچنین شرکت‏کنندگان در مراسم ویژه‏ای که اسیتژ پاکستان ترتیب داده بود برای صرف شام نیز حضور پیدا کردند. آنها فرصتی برای بازدید از موسسه Harsukh داشته و در روز آخر نیز از کمپانی تئاتر Rafi Peer بازدید کردند.

نمایش نهایی گروه، در کمپانی تئاتر Rafi Peer برگزار شد. نمایش، یک نمایش عروسکی بود که توسط اعضای گروه 1 و 2 از پروژه نسل بعدی اجرا شد. نمایشنامه توسط گروه اول و بر اساس گروه سنی کودکان و در ارتباط با امیدها و آرزوهای آنها بود. در حالی که بازی توسط گروه دوم و نشان دادن این که چگونه یک نفر تصمیم می‏گیرد از زنجیر مکانیکی خود جدا و کار متفاوتی انجام دهد، بود.

به عنوان اولین پروژه تبادل فرهنگی و حضور هنرمندان تئاتر که توسط اسیتژ پاکستان برگزار شد، تجربیات جدیدی را برای شرکت‏کنندگان به جا گذاشت. شرکت‏کنندگان از برنامه‏ها بسیار شگفت زده شدند و در انتهای برنامه نظرات مثبتی را ارائه دادند. پروژه، با توجه به اینکه موانعی زیادی سر راهش بود اما با موفقیت برگزار شد.

تیم اجرایی شامل Aamir Nawaz، Umair Mushtaq، Azeem Hamid، Mobeen Ejaz و Bina Jawwad بودند.

یک کارگردان و نمایشنامه‌نویس خواستار نامگذاری تالار هنر به عنوان تالار تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌بان شد و گفت: پس از گذشت ۱۰۰ سال هنوز در ایران موزه تئاتر کودک و نوجوان وجود ندارد و بسیاری از مستندات این حوزه در حال از بین رفتن است. 

به گزارش ایسنا، داوود کیانیان شامگاه گذشته در جشن ۱۰۰ سالگی تئاتر و بزرگداشت مرحوم «جبار باغچه‌بان» بنیانگذار تئاتر کودک و نوجوان در ایران در حاشیه بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان، اظهار کرد: بنیاد نمایش کودک سه سال پیش فعالیت خود را با هدف انجام اقدامات بنیادی برای تئاتر کودک و نوجوان آغاز کرده است. 

وی با بیان اینکه جای پژوهش در تئاتر کشور خالی است، افزود: بنیاد نمایش کودک با پیشنهاد خود و همت ستاد جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان توانست بزرگداشت مرحوم باغچه‌بان را بیست و چهارم آبان‌ماه در مزار ایشان آغاز کند و امروز در همدان ادامه دهد. 

کیانیان با بیان اینکه جبار باغچه‌بان معلم بود و آموزش و پرورش نیز باید در بزرگداشت این شخصیت ارزشمند ورود کند، عنوان کرد: آموزش و پرورش باید از حق بنیانگذار تئاتر کودک و نوجوان حمایت کند. 

وی با بیان اینکه بنیاد نمایش کودک با مرکز اسناد کتابخانه ایران برای تهیه تاریخ شفاهی تئاتر کشور به نتیجه رسیده است، گفت: تهیه تاریخ شفاهی با ۶ نفر از پیشکسوتان این حوزه آغاز شده و با تهیه زندگینامه هنرمندان دیگر ادامه پیدا می‌کند. 

این نمایشنامه‌نویس، مسلم قاسمی، منصور قلم‌چی، فائزه فیض و حسین فدایی‌حسین را از جمله مؤسسان بنیاد نمایش کودک معرفی کرد و یادآور شد: مرحوم باغچه‌بان در زمینه‌های مختلفی از جمله تصویرگری کتاب کودک، تربیت، شعر، مهارت زندگی و تألیف الفبای ناشنوایان پیشگام بوده است. 

کیانیان با بیان اینکه با گذشت یک قرن باغچه‌بان در بسیاری از زمینه‌ها هنوز هم پیشگام است، اظهار کرد: بزرگداشت جبار باغچه‌بان پاسداشت فرهنگ و احقای حقوق کودکان است. 

وی با بیان اینکه آرامگاه بنیانگذار تئاتر کودک و نوجوان تخریب شده است، اظهار کرد:جبار باغچه‌بان یکی از مفاخر ایران است اما متأسفانه هیچ پارک، میدان و یا حتی کوچه‌ای در ایران به اسم او وجود ندارد. 

وی در پایان گفت: در هفته وحدت دست به دست هم داده و در آغاز دومین قرن از تولد تئاتر کودک در کشور، تئاتر کودک و نوجوان و دانش‌آموزی را برای تمامی کودکان پوشش دهیم.

«باغچه‌بان» رنگین‌کمان‌های زندگی را ترسیم کرد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز با بیان اینکه «جبار باغچه‌بان» جریان فکری پویا و زیبایی را در کشور بنیان نهاد، گفت: هنر حافظ اندیشه‌های ناب است. 

علیرضا درویش‌نژاد اظهار کرد: ارزش کار جبار باغچه‌بان بسیار بالاتر از عبادت‌های کورکورانه بوده و باغچه‌بان تبلور دین ناب است. 

وی با اشاره به اختراع برق، هواپیما و تلفن برای برطرف کردن نیازهای بشریت افزود: بنیانگذاری جریان اندیشه پایه در ۱۰۰ سال پیش بسیار فراتر از اختراع برق، تلفن و هواپیما است. 

درویش‌نژاد با بیان اینکه برطرف کردن نیاز انسان‌ها بسیار ارزشمند است، اضافه کرد: باغچه‌بان ۱۰۰ سال پیش جریان فکری پویا و زیبایی را بنیان نهاد و باید با مخترعان بزرگ مقایسه شود چرا که او اندیشه‌ها را بارور کرد و توسعه پایدار در گرو بارور شدن اندیشه‌های ناب است. 

وی با بیان اینکه همدان میزبان بزرگداشت شخصیتی است که رنگین کمان‌های زندگی ما را ترسیم کرد، گفت: افتخار می‌کنیم به اینکه همپای دنیای غرب اندیشه را در برابر صنعت بارور کردیم. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با تأکید بر زنده نگهداشتن رنگین کمان‌های زندگی بیان کرد: جبار باغچه‌بان کسی بود که توانمندی‌های حوزه تئاتر کودک و نوجوان و تربیت پایه را به سرانجام رساند.