کارگاه‌های تخصصی تئاتر و بازی‌گری ویژه‌ی نوجوانان به جایگاهی برای تمرین مهارت‌های خوب زندگی کردن تبدیل می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، داود کیانیان کارگردان باسابقه تئاتر کودک و نوجوان با بیان این مطلب افزود: هدف از برگزاری کارگاه‌های تخصصی بازگرداندن حس اعتماد به نفس و تربیت اخلاقی و هنری به هنرجویان است.

کیانیان در ادامه یادآور شد: نوجوانان می‌توانند با تمرین بازی‌گری در این کارگاه‌ها به خودشناسی برسند.

این کارگردان تئاتر در خصوص تجربه برگزاری کارگاه‌های سال گذشته و وام گرفتن از آن‌ها در این دوره گفت: در دوره‌ گذشته، علاوه بر نوجوانان، میزبان کودکان و حتی خانواده‌هایشان بودیم. حضور خانواده‌ها در کارگاه موجب نزدیک‌تر شدن آن‌ها به فرزندان و در نتیجه بهتر شدن روابط‌شان در زندگی‌ست. این‌که روابط مادر و پدرها با فرزندان‌شان شکل صمیمی‌تر و کاربردی‌تری بگیرد، یکی از اهداف برگزاری این کارگاه‌هاست.

وی درباره استعدادیابی در این کارگاه‌ها گفت: به این قائل هستم که استعداد در وجود همه انسان‌ها نهادینه شده است و فقط نحوه شناسایی آن مهم است، بنابراین در این کارگاه‌ها به دنبال تبلور استعداد در بین کودکان و نوجوانان هستیم.

این نمایش‌نامه‌نویس کودک در پایان به مهم‌ترین نکته برگزاری کارگاه‌ها اشاره کرد و افزود: در برگزاری کارگاه‌ها علاوه بر آموزش تئاتر و بازی‌گری، هدف پایانی، آموزش زندگی و مهارت‌های خوب زندگی کردن است.

کارگاه‌های تخصصی ویژه نوجوانان در فصل تابستان ۱۳۹۸ برای گروه‌های سنی ۸ تا ۱۸ سال در رشته‌های مختلف در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و ‌نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران در حال برگزاری است.

 

 

کارگردان نمایش «کچل کفترباز» که این روزها در سالن گلستان مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود، این نمایش را اثری برای لذت بردن خانواده‌ها دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، آزاده انصاری کارگردان نمایش «کچل کفترباز» درباره اجرای این اثر نمایشی که در سالن گلستان مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود، بیان کرد: این تئاتر در واقع اقتباس ما از کتاب «افسانه کچل کفترباز» نوشته لیسا جمیله برجسته است که خودش اقتباسی از قصه «کچل کفترباز» نوشته صمد بهرنگی است.

وی افزود: وقتی با کتاب «افسانه کچل کفترباز» که از کتاب‌های منتشر شده کانون است مواجه شدم، فکر کردم که می‌توان روی این اثر کار کرد و با اقتباس از آن تئاتری را روی صحنه برد. در واقع نمایش ما اقتباسی از یک اقتباس دیگر است.

انصاری با بیان اینکه سال‌ها است در عرصه نمایش عروسکی کار می‌کنم و با مختصات و ظرفیت‌های آن آشنا هستم، درباره گروه سنی مدنظر این اثر نمایشی یادآور شد: تلاش کردم با ترکیب بازیگر و عروسک، قصه کچل کفترباز را که از قصه‌های قدیمی آذری است به تصویر بکشم. این نمایش برای گروه سنی ۴ تا ۱۲ سال تولید و اجرا شده و البته تلاش‌مان این بوده که علاوه بر لذت بردن بچه‌ها، بزرگ‌ترها هم از تماشای این نمایش لذت ببرند.

این کارگردان تئاتر و تئاتر عروسکی در بخش دیگری از سخنان خود آشنایی با روحیات و همچنین همکاری مدام را به عنوان ویژگی‌های انتخاب فرزین محدث، مینووش رحیمیان و مهرنوش شریعتی برای ایفای نقش در «کچل کفترباز» ذکر کرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود درباره روند تولید و اجرای تئاتر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تأثیری که این روند بر خانواده‌ها دارد، تأکید کرد: تئاتر کانون اوج و فرودی را داشته و من فکر می‌کنم طی چند سال اخیر روند تولید و اجرای تئاتر در کانون، سیر صعودی داشته است و از فعالان تئاتر کودک که نسبت به این مقوله دلسوز و دغدغه‌مند هستند، برای تولید و اجرای تئاتر دعوت شده است.

انصاری تصریح کرد: اگر کانون از گروه‌های تئاتری حمایت کند و تولید و اجرای تئاتر در کانون مدام و مستمر باشد، شاهد اتفاق‌های خوب و اجرای آثار بهتری در آینده خواهیم بود. مهم این است که سالن‌های مرکز تئاتر کانون همواره اجرا داشته باشند و خانواده‌ها بدانند در فضایی سلامت و با خوشی می‌توانند با بچه‌های خود اوقات مفیدی را سپری کنند.

نمایش «کچل و کفترباز» از ساعت ۱۹:۳۰ روز ۱۶ اردیبهشت در سالن گلستان مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صحنه رفته و فروش اینترنتی بلیت این اثر نمایشی نیز از طریق سامانه تیوال انجام می‌شود.

حسن دادشکر معتقد است تئاتر ایران به سمت فروش گیشه سوق داده شده و به جای فرهنگسازی، تجاری شده است.

حسن دادشکر بازیگر و کارگردان تئاتر درباره فعالیت جدید خود در زمینه کارگردانی تئاتر به خبرنگار مهر گفت: مدت‌ها است که متنی را برای اجرا مدنظر دارم ولی متاسفانه به هر جایی که مراجعه می کنم گفته می شود بودجه ندارند و من هم نمی توانم با فروش گیشه اثر خود را اجرا کنم.

وی اظهار کرد: در اکثر سالن ها، گروه های تئاتری به سمت فروش گیشه سوق داده شده اند و برخی گروه ها نیز برای اینکه بتوانند از طریق گیشه فروش داشته باشند، کار خود را در حد یک شوی صحنه ای اجرا می کنند.

این فعال عرصه تئاتر کودک با بیان اینکه بودجه تئاتر به جای افزایش هر ساله کمتر می شود، تاکید کرد: گروه های تئاتری در حالی به سمت فروش گیشه هدایت شده اند که تماشاگر و مخاطب تئاتر به درستی تربیت نشده تا سلایق مختلف تئاتری داشته باشد.

دادشکر در پایان سخنان خود متذکر شد: در حوزه تئاتر کودک و نوجوان نیاز به فرهنگسازی داریم ولی فرهنگ بازاری و تجاری در این حوزه به وجود آمده است.

 

2101660

 

 

لیلی رشیدی که قرار است با حمید پورآذری نمایشی را با حضور هنرجویان نوجوان تئاتر در عمارت روبرو روی صحنه ببرد، تجربه کارگردانی این گروه سنی را بسیار جذاب دانست.

لیلی رشیدی بازیگر و کارگردان تئاتر که این روزها مشغول کارگردانی مشترک اثری نمایشی به همراه حمید پورآذری است که اجرای خود را از روز پنجشنبه ۱۸ مهر در عمارت روبرو آغاز می‌کند، درباره این تجربه به خبرنگار مهر گفت: خیلی خوشحالم که به همراه حمید پورآذری کارگردانی نمایشی را با حضور هنرجویان نوجوان آموزشگاه «هنر هفتم» انجام می‌دهم. این نمایش ماحصل ورک‌شاپ برگزار شده من و پورآذری است و بیش از ۴ ماه زمان برای تمرین آن صرف شده است.

وی درباره موضوع نمایش موردنظر، توضیح داد: نوجوانان خودشان موضوعی بسیار جذاب هستند و این نمایش نیز بر اساس اتودهای هنرجویان نوجوان شرکت کننده در ورک‌شاپ و حضورشان شکل گرفته است.

رشیدی درباره همکاری با سهیلا گلستانی در این اثر نمایشی نیز افزود: سهیلا گلستانی تجربه ساخت فیلم «وی آر» را دارد و در این نمایش نیز با ساخت فیلمی وی آر که در اجرا پخش می‌شود، با ما همکاری دارد.

این هنرمند تئاتر کارگردانی مشترک با حمید پورآذری سرپرست گروه تئاتر «پاپتی‌ها» را یکی از ویژگی‌های این اثر نمایشی ذکر کرد و گفت: همیشه برایم کار کردن حمید پورآذری و اینکه نمایشی را با حضور تعداد زیادی بازیگر که اکثر آن‌ها نوجوان و جوان هستند، اجرا می‌کند بسیار جذاب بوده است. در این تجربه مشترک نیز با نوع کارگردانی پورآذری با تعداد بازیگران بالا، آشنا شدم که تجربه بسیار جالبی است.

وی تأکید کرد: نمایشی که می‌خواهیم به صحنه ببریم در قالب بزرگ و حرفه‌ای تولید شده است زیرا ذهنیت حمید پورآذری این است که نباید کار با نوجوانان را ساده گرفت و کار باید کاملا حرفه‌ای باشد. از این رو از حضور عوامل پشت صحنه حرفه‌ای نیز بهره برده‌ایم.

رشیدی با بیان اینکه تمایل دارد سال ۹۹ نمایش جدیدی را کارگردانی و اجرا کند، درباره دیگر فعالیت‌های خود اظهار کرد: در مؤسسه فرهنگی «راش» برنامه فیلم دیدن با نوجوانان را گذاشته‌ایم و به صورت دوره‌ای و با حضور یک چهره هنری و سینمایی در هر دوره، فیلم‌های مهم سینمای جهان را برای نوجوانان نمایش می‌دهیم. اولین دوره اختصاص به سینمای آمریکا داشت و پس از آن سینمای اروپا.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: در کنار نمایش فیلم‌های مطرح برای نوجوانان، تحلیل مناسب سن‌شان نیز ارائه می‌شود تا بتوانند فیلم‌های خوب را ببینند. مهمترین نکته برای نوجوانان به جای شرکت کردن در کلاس‌های بازیگری، دیدن فیلم‌های خوب و نظر درست دادن درباره آن‌ها است

.
 

2887042

الکا هدایت کارگردان نمایش «شگفتی» درباره این نمایش که هم‌زمان با هفته‌ ملی کودک در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون اجرا می‌شود گفت: تلاش کردیم تا کودکان و نوجوانان زندگی خودشان را روی صحنه بیاورند و به واسطه این نمایش مهارت، کارگروهی و خلاقیت یاد بگیرند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هدایت درباره بازیگران کودک و نوجوان نمایش «شگفتی» گفت: بازیگران نوجوان نمایش شگفتی که از هنرجوهای آکادمی تئاتر لیو به سرپرستی حسن معجونی هستند، ۱۰ تا ۱۴ سال سن دارند و ۱۰ نفر هستند.

او ادامه داد: ما حدود یک‌سال با آن‌ها نمایشنامه‌ای را با اقتباس از رمانی با همین نام اثر «آر. جی. پالاسیو» کار کردیم. سپیده فلاح‌فر که نویسندگی اثر را برعهده دارد استاد، ادبیات و نمایش آن‌ها بود، آوا شریفی استاد بیان و بدن آن‌ها که در این نمایش طراح حرکت و بازی‌گردان است، آذرنوش خدامی که رابطه موسیقی و نمایش را برای آن‌ها تدریس می‌کرد و در این نمایش انتخاب موسیقی را برعهده دارد و خودم که استاد خلاقیت نمایشی آن‌ها بودم، نمایش «شگفتی» را کارگردانی می‌کنم. بعد از شکل‌گیری نمایش بود که افراد دیگری هم به ما اضافه شدند و کارهای دیگر را برعهده گرفتند.

هدایت که حدود ۱۵ سال است با کودکان و نوجوانان در عرصه هنرهای نمایشی کار می‌کند درباره کار کودکان و نوجوانان بیان کرد: من اجراهای پرجمعیتی را در تالار وحدت به سرپرستی سودابه سالم روی صحنه برده‌ام و حتی با گروه تئاتر لیو هم، چنین اجراهایی داشته‌ام. کار کردن با کودکان سختی‌های خاص خودش را دارد. اولین نکته این است که شما فقط با کودکان مواجه نیستید، واسطه بین شما و کودک بازیگر، والدینی هستند که باید شما را همراهی کنند.

او تاکید کرد: البته رویکرد ما پرورش بازیگر نیست. بیشتر می‌خواهیم آن‌ها زندگی گروهی خودشان را روی صحنه بیاورند. یعنی نمایش، واسطه‌ای برای رشد بچه‌هاست که به آن‌ها مهارت، کارگروهی و خلاقیت یاد می‌دهد.

هدایت درباره این‌که چقدر این بازیگران در انتخاب قصه نمایش «شگفتی» نقش داشتند، گفت: این نمایش از دل کارگاه‌ بیرون آمد. وقتی از بچه‌ها درباره دغدغه‌هایشان پرسیدم، رسیدیم به مقوله مسخره شدن و مسخره کردن. آن زمان بود که چون رمان «شگفتی» را خوانده بودم به این رمان اشاره کردم و متوجه شدم بیشتر بچه‌ها آن را خوانده‌اند و برخی فیلمش را تماشا کرده‌اند.

او ادامه داد: رمان شگفتی بسیار مشهور است و حتی شورای کتاب کودک و نوجوان این رمان را برای خواندن کودکان و نوجوانان سفارش کرده است. البته باید تاکید کنم که نمایش ما برداشتی آزاد از این رمان است. ولی همین موضوع منجر شد به اینکه نمایش «شگفتی» را روی صحنه ببریم.

کارگردان نمایش «شگفتی» درباره واکنش تماشاگران کودک و نوجوان گفت: معمولا تماشای نمایشی که بازیگرانش هم سن و سال خودشان است برایشان جذاب است. محبوبیت رمان «شگفتی» هم کمک کرده است که شوق بیشتری برای تماشای نمایش داشته باشند. مخصوصا که موضوع آن آموزشی است و قرار است مهارت‌های مختلفی مانند مسئولیت‌پذیری را در طول نمایش یاد بگیرند.

3207027

 

سیاه‌باز باسابقه با مهر مطرح کرد؛!
«مبارک» و «سیاه» در خارج ارج دارند و اینجا نه/ قهر کردم اما هستم!

داوود داداشی سیاه‌باز قدیمی نمایش‌های آیینی و سنتی ضمن اشاره به علایق شخصی‌اش در این حوزه و اصولی که در کارهایش رعایت می‌کند، از بی‌توجهی به نمایش‌های ایرانی در داخل کشور گلایه کرد.

داوود داداشی هنرمند نمایش‌های سنتی و روحوضی که از جمله سیاه بازان حرفه ای و قدیمی نمایش‌های ایرانی است و در افتتاحیه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به اجرای برنامه پرداخت در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: من ۳۵ سال است که کار تخت حوضی می‌کنم و از ۱۹ دوره برگزاری جشنواره آیینی و سنتی در ۱۸ دوره آن حضور داشته‌ام اما در این دوره شرکت نکردم.

وی درباره دلایل حضور نداشتنش در این دوره از جشنواره بیان کرد: به نوعی با جشنواره قهر کرده‌ام و با وجودی که پیشنهاد زیادی هم برای شرکت در جشنواره داشتم، ترجیح دادم امسال در بخش صحنه‌ای شرکت نکنم و تنها در بخش قهوه‌خانه‌ای هستم. به دلیل بی‌مهری‌هایی که در سال‌های قبل و مخصوصا دوره هجدهم در حقم شده بود این تصمیم را گفتم البته باز هم دلم نیامد که به جشنواره پشت کنم چون من سال هاست با جشنواره عجین شده‌ام و طنازی و سیاه‌بازی در خونم است و زمانی که نام جشنواره آیینی و سنتی به میان می‌آید بی‌مهابا دوست دارم در آن حضور داشته باشم به همین دلیل در افتتاحیه جشنواره در کاشان به یاد مرحوم سعدی افشار قطعه ای نمایشی را همراه با علی فتحعلی اجرا کردم.

معتقدم با منطق هم می‌شود مخاطب را خنداند و اگر هنرمندی عناصر کمدی را بداند، دیگر لازم نیست برای خنداندن مخاطب به هر ترفندی دست آویز شود
این سیاه‌باز قدیمی درباره بی‌توجهی به سیاه‌بازی عنوان کرد: متاسفانه همه سیاه‌بازان ما از دنیا رفته‌اند و در حال حاضر از قدیمی‌ها تنها من و جواد انصافی در حال کار کردن هستیم. ما چیز زیادی هم نمی‌خواهیم و تنها خواسته‌مان این است که قدر سیاه‌بازان را بدانند. اگر این جشنواره برای احیای نمایش‌های سنتی برپا شده، باید برای شخصیت «مبارک» و «سیاه» ارزش قائل شود. کاراکتر سیاه در یونسکو ثبت شده است و زمانی که من به خارج از کشور سفر می‌کنم، احترام و ارج و قرب زیادی برای ما قائل هستند اما در اینجا این اتفاق کمتر رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: من به صورت آکادمی و اصولی سیاه‌بازی کار می‌کنم و به هر قیمتی تماشاگران را نمی‌خندانم و توصیه‌ام به جوانانی که در این حوزه کار می‌کنند این است که به شکل اصولی کار کنند و سیاه‌بازی را با هجویات قاطی نکنند. معتقدم با منطق هم می‌شود مخاطب را خنداند و اگر هنرمندی عناصر کمدی را بداند، دیگر لازم نیست برای خنداندن مخاطب به هر ترفندی دست آویز شود. من کارم را بلدم و محال است تکنیکی را که امسال به کار برده‌ام سال دیگر هم مورد استفاده قرار دهم.

این هنرمند در پایان صحبت‌هایش درباره جایگاه فعلی نمایش‌های آیینی و سنتی در میان مخاطبان یادآور شد: من به توفیق نمایش‌های آیینی و سنتی خیلی خوش‌بین و امیدوار هستم چون این درخت خشک شده بود و داشتند شاخ و برگش را هم می‌زدند اما آقای فتحعلی‌بیگی این درخت را دوباره آبیاری و زنده کرد. معتقدم جشنواره آیینی و سنتی هر سال گسترده‌تر و بهتر در حال برگزاری است. جشنواره در معرفی نمایش‌های آیینی و سنتی به مردم ایران و حتی دیگر کشورهای موفق عمل کرده است و از طریق جشنواره بسیاری از نمایش‌های آیینی ما در نقاط دیگر دنیا به صحنه رفته‌اند.